سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره حقوقی وکیل دیوان عدالت اداری

وکیل کیفری

    نظر

وکیل کیفری به شخصی گفته می شود که در زمینه دعاوی کیفری مشغول فعالیت بوده و در مورد قوانین مربوط به جریمه ها و مجازات های گوناگون از اطلاعات کافی و صحیح برخوردار می باشد. در کشور ما ایران هر کدام از دو طرف دعوی که متهم و شاکی می باشند از حق داشتن یک وکیل جهت پیگیری امور خود برخوردار می باشند. اگر هم که هر کدام از آن ها به هر دلیل نتوانند یک وکیل متخصص را برای خود اختیار کنند، در بعضی از جرم ها برای آن ها یک وکیل تسخیری معین خواهد شد. در واقع وکیل به شخصی گفته می شود که از جانب یک شخص معینی به عنوان نماینده قانونی آن شخص منصوب شده است و  عهده دار انجام کارهای نیابتی آن شخص را از طرف موکل خود دارا می باشد. شخصی که یک وکیل پایه یک دادگستری باشد یک پروانه وکالت معتبر که آن را از کانون وکلای دادگستری دریافت کرده است در دست دارد و از این رو قادر است تا تمامی امور قضائی موکل خود را به صورت تمام و کمال بر عهده گرفته و آن ها را به انجام رساند. از طرفی وکیل کیفری فردی است که محل فعالیت وی در دادگاه کیفری، دادگاه نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر ارگان های مشابه بوده و در آن ها مشغول به کار می باشد. علاوه بر تمامی مواردی که به آن ها اشاره شد، یک وکیل کیفری همچنین در امور جزائی و کیفری نظیر قوانین مجازات اسلامی، قانون دادرسی کیفری، قانون قاچاق اسلحه، قانون مجازات نیروهای مسلح و تعدادی از قوانین مشابه نیز به شکل تخصصی فعالیت می نماید.

 

وکالت در امور کیفری چه الزاماتی دارد؟


در زمینه امور مربوط به وکالت کیفری، وکیل می بایست از تبحر بالایی برخوردار بوده و در امور کیفری مختلف هم تجربه داشته باشد. یک وکیل کیفری می بایست از حقوقی که فرد قانون گذار برای شاکی و متهم معین می کند اطلاعات کافی در دست داشته باشد. به عنوان مثال، چنین وکیلی باید بداند که کدام امور توسط قانون گذار به عنوان جرم تلقی شده و یا کدام دسته از امور وجود دارند که در قانون تحت عنوان جرم معرفی می شوند. یک وکیل کیفری باید حتما در این زمینه ها از اطلاعات کافی برخوردار بوده و در مورد رکن های مختلف جرم که می تواند شامل ارکان مادی و معنوی آن باشد نیز به اندازه کافی اطلاعات در دست داشته باشد. چنین شخصی می بایست علاوه بر دانش و اطلاعات مورد نیاز در این حوزه، از یک سری ویژگی های شخصیتی نظیر اعتماد به نفس بالا و جسارت کافی به جهت دفاع کردن از حقوق شخص متهم و یا شاکی برخوردار باشد و بتواند در چنین موقعیت هایی به بهترین نحو با مسئله برخورد کند و کنترل وقایع را  به دست بگیرد.

گروهی از امور کیفری هم وجود دارند که در آن ها سطح استرس و نگرانی افراد حاضر در حیطه مشکل مربوطه بالا بوده و چنین مواردی معمولا آن هایی هستند که با جان و مال و آبروی افراد مرتبط می باشند و در چنین شرایطی نیز لازم است تا وکیل با حضور خود باعث آرام سازی و اطمینان خاطر موکل خود شود. یک وکیل کیفری همچنین می بایست از قدرت و نفوذ کلامی بالایی برخوردار باشد تا بتواند به نحو موثری از حقوق موکل خود به دفاع بپردازد و این توانایی را داشته باشد که دفاعیات خود را در جلسه دادگاه به طور واضح و روشن بیان نماید. در مواردی مثل جعل و سرقت و تجاوز و کلاه برداری و آدم ربایی و سایر جرایمی که جز جرایم سنگین کیفری شناخته می شوند، حضور وکیل در کنار موکل خود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر وکیل در چنین شرایط دشواری درکنار موکل خود حاضر نشده و او را تنها رها کند، از آن جایی که شخص موکل از حق و حقوق خود به نحو کامل اطلاعی ندارد، امکان دارد که در این میان دچار ضرر شده و یک حکم کیفری سنگین برایش صادر شود.

وظایف وکیل کیفری شامل چه مواردی می باشد؟

 

از اصلی ترین و اساسی ترین وظیفه های یک وکیل کیفری، تهیه نمودن دعوی می باشد. در صورتی که یکی از بهترین وکلای مربوط به دعاوی کیفری تعهد داده باشد که به عنوان وکیل شخص شاکی وظیفه وکالت وی را بر عهده بگیرد، لازم است تا مطالبات موکل خود را به کمک شکوائیه تنظیم نموده و آن ها را بیان نماید. همچنین یکی دیگر از وظایف وکیل کیفری تهیه کردن دفاعیه نیز می باشد. وکیل های کیفری همچنین قادرند تا وکالت افرادی را که به دنبال مرتکب شدن یک جرم مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند را نیز بر عهده بگیرند. مشاهدات انجام گرفته توسط این وکیل ها ممکن است در نهایت به تقاضای تخفیف دادن در حکم مجازات شخص متهم نیز منتهی شود.

 
وکیل کیفری کیست؟   

علاوه بر این ها، وکیل های کیفری در زمان بازجویی هم می توانند به نحو موثری نقش داشته باشند. آن ها حتی در جنایت های وخیم نیز مواردی را که می تواند به کاهش مجازات شخص مجرم منتهی شود را در کنار مدارک و شواهد به دادگاه عرضه می کنند. این وکلا علاوه بر قتل های عمد و غیر عمد در مواردی همچون زورگیری، سرقت و سایر موارد مشابه نیز می توانند در دادگاه کیفری مربوطه به جهت دفاع کردن و یا تعقیب کیفری شخص حضور داشته باشند.
وکیل کیفری کیست؟   

 

به چه دلیل مراجعه به وکیل کیفری اهمیت دارد؟


شخصی که وکیل کیفری می باشد، کلیه تحصیلات و تجارب خود در زمینه کاری را در مورد مسائل جزایی دیده است و به همین دلیل هم در زمینه مسائل جزایی و کیفری از تجربه و مهارت بالایی برخوردار است. بدین ترتیب حضور چنین وکیل با تجربه ای باعث می شود تا حقوق موکل به نحو موثری حفظ شده و همچنین قاضی در دادگاه بتواند پرونده را به صورت دقیق و کامل مورد بررسی قرار داده و عدالت را به صورت تمام و کمال به اجرا در آورد.

 
وکیل کیفری کیست؟   

راه اصلی و روش برنامه ریزی برای همه پرونده های کیفری به یک شکل نبوده و در هر مورد با دیگری متفاوت است. بدیهی است که هر چه خلاقیت و نوآوری در نحوه دفاع می تواند باعث شود تا حق و حقوق افراد به شکل مناسب تر و بهتری حفظ شده و تضمین شود. به طور کلی بین 60 تا 70 درصد از دفاع هایی که در پرونده های کیفری انجام می گیرد شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. سایر دفاع هایی که در دیگر پرونده ها صورت می گیرد به شکل تخصصی بوده و در مورد هر پرونده به یک شکل معین به انجام می رسد و در هر کدام از آن ها لازم است تا وکیل کیفری تمامی دانش و مهارت ها و تخصص خود را به کار گیرد تا بتواند یک راه حل مناسبی را جهت برقراری عدالت در مورد موکل خود و دست یابی به حقوق وی ارائه دهد.