سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره حقوقی وکیل دیوان عدالت اداری

سایت هایی که در زمینه خانواده وکالت می کنند

    نظر

قانون خانواده، مجموعه قوانین تنظیم کننده روابط خانوادگی، از جمله ازدواج و طلاق، رفتار با کودکان، و مسائل اقتصادی مرتبط.

در گذشته، حقوق خانواده ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت و جانشینی داشت (رجوع کنید به حقوق مالکیت)، و با توجه به سوابق موجود، اساساً باید از مسائل اقتصادی و دارایی ناشی از انتقال یک زن از او سرچشمه گرفته باشد. خانواده پدر به قدرت و قیمومیت شوهرش. حتی با توجه به رابطه بین والدین و فرزند، مفاهیم حقوقی مانند قیمومیت، حضانت و مشروعیت با ساختارهای قدرت خانواده و منافع اقتصادی خانواده همراه بود. حقوق خانواده نیز به طور سنتی با مسائل مربوط به احوال شخصیه مرتبط است - برای مثال، این سؤال که آیا شخص باید متاهل یا مجرد، مشروع یا نامشروع در نظر گرفته شود - اگرچه حوادث و اهمیت این تمایزات اغلب از قانون مالکیت ناشی می شود.


حقوق خانواده ایران متشکل از قواعد قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده ایران است که در تاریخ 28 بهمن 1392 اصلاح شده است. همچنین موارد دیگری نیز در خصوص حقوق خانواده بر اساس نیازهای روزمره جامعه وجود دارد که دارای قوانین مشخصی از جمله «قانون مربوط به خانواده» است. حمایت از کودکان و نوجوانان بدون خانواده یا با خانواده بد» («قانون فرزندخواندگی») که در سال 2013 تصویب شد.

تعریف ازدواج و نتایج آن در حقوق خانواده ایران چیست؟

بر اساس مقررات حقوقی ایران، دو نوع ازدواج از نظر نتایج با یکدیگر متفاوت است: ازدواج دائم و ازدواج موقت. همانطور که از نام ها مشخص است، ازدواج دائم بی پایان خواهد بود مگر اینکه به جهاتی طلاق یا فسخ شود.

در صورت فسخ چه نتایجی خواهد داشت؟

با توجه به نتایج اقسام فوق، باید علت فسخ به طلاق و فوت را تشخیص داد.

در مورد ازدواج دائم

در صورت درخواست طلاق از طرف مرد، در صورتی که زن قبلاً آن را نگرفته یا وقف نکرده باشد، موظف است به عنوان حق مطلق مالی زن، مهریه را بپردازد.

ضمناً مرد موظف است مبالغی را بابت فعالیتهای زن که شرعاً غیر شرعی در نظر گرفته شده است به عنوان اوجرات المسلم بپردازد. از آنجایی که زن در خانه شوهر هیچ مسئولیتی از قبیل آشپزی، شست و شو و غیره ندارد، علاوه بر آن زن مستحق دریافت نفقه معوق خود است که مرد موظف به پرداخت هزینه های معمول و روزمره زندگی است.

در مورد ازدواج موقت

طلاق و جدایی در این مورد با تعریف قانونی بر اساس قانون یکسان نیست. در عقد موقت تا پایان زمان عقد، زوجین از یکدیگر جدا می‌شوند. بنابراین نیازی به ارائه درخواست پس از انقضا به دادگاه نیست. اما اگر مرد تمایل به فسخ داشته باشد، مجاز است از زمان باقیمانده صرف نظر کند.

در این نوع ازدواج که این روزها نادر است اما همچنان وجود دارد، انسان موظف به تحویل مهریه به زن یا وکیل خانواده ariadadyar.com/family-lawyer و همچنین ازدواج دائم است. اما در این نوع ازدواج برخلاف نوع فوق، زن از نفقه لذت نمی برد مگر اینکه در زمان عقد بر آن توافق کرده باشند.

در صورت ازدواج دائم

زن جزء وارثان متوفی محسوب می شود و از 8/1 اموال مرد برخوردار می شود. در این صورت زن ممکن است از ماهریه و اوجراتالمسل نیز بهره مند شود که از اموال مرد بپردازد.

در مورد ازدواج موقت

زن از اموال میت نیز از ماهری بهره مند می شود ولی در نظر داشته باشید که در این ازدواج زن جزء وارثان مرد محسوب نمی شود.

آیین نامه جدید 110 سکه طلا به عنوان ماهری چیست؟

بر اساس آئین نامه جدید در این خصوص، اگر مردی بتواند 110 سکه طلا را به عنوان ماهری به صورت نقدی بپردازد، بابت مبلغ باقیمانده به زندان نمی رود، به این معنی که در صورت ناتوانی در پرداخت 110 سکه طلا تا پایان ماه. او نه تنها برای مبلغ باقی مانده بلکه برای 110 سکه طلا به زندان خواهد رفت.

آیا ماده یا قانونی در خصوص به رسمیت شناختن تک والد در ایران وجود دارد؟

بر اساس «قانون فرزندخواندگی» علاوه بر امکان فرزندخواندگی توسط خانواده، با در نظر گرفتن برخی موارد کلی، زنان مجرد دارای سن بالای 30 سال می توانند فرزند دختری را که بیش از 2 سال سن دارند، به فرزندی قبول کنند.

 

هر چند بر اساس قوانین و شرع ایران، فرزند خوانده از هیچ اموالی برخوردار نبوده و در امر ارث جزو وارثان محسوب نمی شود، اما مادر مجرد موظف است در خصوص بیمه عمر فرزند خوانده پرونده تشکیل دهد. فرزند و همچنین انتقال رسمی اموال غیر منقول به فرزند خوانده.

آیا مقرراتی در مورد حمایت از فرزندان در اثر فوت والدین وجود دارد؟

بر اساس قانون مدنی ایران، در صورت فوت والدین، پدر و مادر زنده باید نسبت به حضانت فرزند مکلف شوند. حتی زمانی که پدر و مادر متوفی مرد بودند و دادگاه برای فرزند قیم (قیم) تعیین می کرد.

آیا سقط جنین طبق قوانین ایران مجاز است؟

به طور کلی سقط جنین در نظام حقوقی ایران خلاف قانون است، اما در صورت تایید سه پزشک متخصص و همچنین پزشکی قانونی مبنی بر ازکارافتادگی جنین که ممکن است باعث رنج مادر و قبل از 4 ماهگی شود، باید به عنوان ناتوانی جنین در نظر گرفته شود. سقط جنین قانونی با رضایت مادر.

قانون خانواده در ایران نیز به موضوعات زیر تقسیم می شود

·        فرزندخواندگی، پرورش، نگهداری و جابجایی یتیم

·        رها شدن کودک

·        ازدواج

·        طلاق

·        بطلان نکاح

·        حضانت کودک

·        حمایت از کودک

·        نفقه