سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره حقوقی وکیل دیوان عدالت اداری

وکیل نفقه زن و تمکین

    نظر

یکی از وظایف مهم زوج در قبال خانواده‌اش، پرداخت نفقه به زن و فرزندان است که مفاد آن در قوانین و کتب فقهی به طور کامل تعریف شده است. بدیهی است که عدم پرداخت نفقه، به عنوان یک تخلف، با مجازات همراه خواهد بود. قانونگذار ترک انفاق را به عنوان یک جرم در نظر گرفته و مجازاتی برای آن تدبیر کرده است.

وکیل نفقه

با توجه به اینکه در برخی موارد اثبات مجرم بودن مردم در عدم پرداخت نفقه بسیار مشکل است و همچنین در بعضی موارد زوج ممکن است اقداماتی را انجام دهد که منجر به محرومیت از دریافت نفقه شود، بهتر است در اینگونه موارد با کمک یک وکیل متخصص در زمینه نفقه، روی کارهای حقوقی مرتبط با نفقه تمرکز کنید. از این رو، توصیه می‌کنم حتماً با وکیلی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید تا از اینکه از حقوق قانونی خود محروم نشوید، مطمئن شوید.

عدم پرداخت نفقه جرم است؟

طبق ماده 53 قانون حمایت خانواده که در سال 1391 تصویب شده است، هر فردی که با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین از او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

به طور البته، اعمال مجازات وابسته به شکایت زن می‌باشد. به این معنی که اگر زن در هر مرحله از روند قضایی از شکایت خود منصرف شود، اعمال مجازات متوقف خواهد شد. در نتیجه، حضور و شکایت زن در این مورد برای اعمال مجازات بسیار حائز اهمیت است.

اثبات تمکین و ادای وظایف همسری، پیش شرط دریافت و استحقاق نفقه توسط زن می‌باشد. وکیل نفقه، با توجه به تجربیات خود، می‌داند که چگونه باید شکایت نفقه را مطرح نماید تا به نتیجه مورد نظر موکل خود برساند. در اینجا باید توجه داشت که منظور و مراد از نفقه شامل خوراک، پوشاک و مسکن است. گاهی اوقات می‌گویند که کلیه ملزومات و احتیاجات ضروری زندگی را می‌توان در زمره نفقه قرار داد. حتی برخی از علما، وسایل تجملی یا آرایشی را نیز جزء نفقه می‌دانند. با این حال، در مورد خوراک، پوشاک و مسکن هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و اینها به عنوان بخش‌های اساسی و ضروری نفقه محسوب می‌شوند.

تنظیم لایحه نفقه

برای بسیاری سخت است که هزینه وکیل بدهند و گرفتن وکیل برای آنها به صرفه نیست در این صورت شما می توانید از وکیل نفقه مشاوره بگیرید و در صورت تمایل می توانید تنظیم لایحه نفقه خود را به وکیل بسپارید تا یک لایحه خوب برای شما آماده کند.